Kuinka lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta? Selvitys etsii parhaita käytäntöjä eri maista

Uutinen
HundrED Plus -hanke selvittää yhteistyössä Teknologiateollisuuden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa, mitkä toimenpiteet ovat toimineet eri maissa teknologia-alojen ammattiopintojen vetovoimaisuuden lisäämisessä. Tarkoituksena on etsiä näistä Suomen oloihin sopivimmat.

Keväällä julkaistun Teknologiateollisuuden koulutus ja osaaminen -linjauksen mukaan teknologiateollisuuteen tarvitaan seuraavan neljän vuoden aikana Suomessa 53 000 uutta osaajaa. Rekrytointitarpeesta 40 % kohdistuu ammatillisen koulutuksen suorittaneisiin tai muuten ammattitaidon hankkineisiin.

Samanaikaisesti ammatillisilla oppilaitoksilla on vaikeuksia saada esimerkiksi kone- ja tuotantotekniikkaan riittävästi hyviä hakijoita.

– Yläkouluikäiset eivät tunne teknologia-alojen mahdollisuuksia, ja mielikuvat työstä ammattiosaajana ovat usein vanhentuneita, sanoo Teknologiateollisuuden ammatillisesta koulutuksesta vastaava johtava asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen.

Kuinka teknologia-alojen ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta saataisiin lisättyä? Millä toimenpiteillä on todellista vaikutusta? HundrED Plus -hankkeen tutkimustiimi selvittää eri maiden parhaita käytäntöjä. Näistä Teknologiateollisuuden ja ammatillisen koulutuksen strategiaverkoston asiantuntijat etsivät ja testaavat Suomeen parhaiten sopivat.

– Haemme erityisesti sellaisia toimenpiteitä ja käytäntöjä, joita on helppo skaalata. Selvityksen tulokset julkistetaan keväällä 2019 kaikkien hyödynnettäväksi, kertoo johtava asiantuntija Leena Pöntynen Teknologiateollisuudesta.

Lisätietoja:

Anne Ahkola-Lehtinen, etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi,

Leena Pöntynen, etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi

HundrED Plus on osa HundrEDia